Vinterproblem i kupan.

Problematisk vinter (läs lååång höst). Publicerad: 200202

Det har varit en lång och ganska ljummen höst/vinter(?). Det kan innebära problem i kupan.
Det ljumna vädret har i många fall fört med sig attt bina inte bildat ett riktigt vinterklot. Många har också rapporterat att det allt som oftast varit bin ute och flugit (kollat läget).
Med andra ord så har aktiviteten i samhället varit onormalt hög, till och med så hög att en del samhällen känns ljumna, när man känner ovanpå plasten. Troligen har dessa samhällen påbörjat yngelsättning.
Detta är inte bra, då samhället kommer ur de normala rytmen. Litteraturen säger också att detta kan innebära katastrof för samhället.

Under alla förhållanden har foderförbrukningen ökat, så att samhällena känns väldigt lätta.

Kort uttryckt kan det vara en god idé att kolla foderläget.

Samhällen, som misstänks ha börjat med yngelsättnig, bör kylas ner, så att yngelsättningen upphör.
På en trågkupa kan man minska på isoleringen tills samhället slutar med yngelsättingen, OBS det kan ta några veckor. Lite mer problematiskt är det med våra vanliga uppstaplingskupor.
Har du ett plåttak, med frigolitskiva under kan det räcka med att ta bort frigoliten.
Kupa med frigolitttak, ersätt taket med en skiva eller något liknande.
Man kan också öka ventilationen genom att lägga något emellen taket och kupan. Det kyler också ner samhället.
När väl temperaturen på samhället gått ner, kan man försiktigt återgå till mera normala förhållanden. Tänk dock på att om det fortsätter att vara ljummet väder, så skall man kanske inte isolera för bra igen, då återkommer nog problemet.

Normalt börjar nog yngelsättningen inte förrän i slutet av mars eller senast i april. Detta är givetvis väderberoende.

Vello